Ziemas riepas

Ziemas riepas iedalās: radžu, mīkstā sastāva , cietā sastāva un universālās.

Radžotām riepām ir lieliskas saķeres īpašības uz sniegota vai ledaina ceļa seguma. Tās ir paredzētas cilvēkiem, kuriem ir svarīgi bārgos ziemas apstākļos justies uz ceļa maksimāli droši. Šis produkts ir piemērots cilvēkiem, kuri dzīvo ārpus pilsētas un bieži saskaras ar grūti izbraucamiem, retāk tīrītiem ceļiem. Braucot ar radžotām riepām pa sauso vai slapjo ceļu atklājas sekojošas nepilnības: troksnis no radzēm, garš bremzēšanas ceļš, braucot ar lielu ātrumu auto uz ceļa paliek nestabils. Ekspluatējot ziemas riepas ar radzēm vajag zināt, ka viņas ir aizliegtas dažās valstīs (Polija, Zviedrija, Vācija u.c.), tāpēc, plānojot ceļojumu, Jums vajadzētu pārliecināties, vai dotajā valstī nav aizliegts lietot šādas ziemas riepas. Latvijā ir aizliegts braukt ar radžotām riepām periodā no 1. maija līdz 30. septembrim.

Mīkstā sastāva riepām piemīt labas saķeres īpašības uz sniega un uz ledus ceļa virsmām. Nodrošina maksimālu drošību tajos gadījumos, ja radžu riepu lietošana ir aizliegta. Mīkstā sastāva riepas salīdzinājumā ar radžotām riepām ir klusākas un viņas var lietot bez ierobežojumiem. Uz slapjas vai sausas ceļa virsmas: ātri nolietojas, nav stabilas lielajā ātrumā, garš bremzēšanas ceļš. Riepas ar mīkstu sastāvu var identificēt pieskaroties tām vai pēc ātruma indeksa. Jo mazāks ātruma indekss, jo mīkstāks riepas sastāvs.

Cietā sastāva riepas ir domātas tiem cilvēkiem, kuri vairāk brauc pa asfaltētiem, neapledojušiem ceļiem. Tādus ceļus biežāk tīra. Cietā sastāva riepas pazīstamas ar maksimālu saķeri pārvietojoties pa slapju, sausu ceļu vai slapjdraņķiī, viņas ir stabilas lielos ātrumos un ilgāk kalpo. Radžotām un mīkstā sastāva riepām piekāpjas tikai uz sniegotā un ledaina ceļa.

Lielākā daļa no mums skatoties uz nosaukumu domā, ka universālās riepas ļoti labi kalpo gan ziemas apstākļos, gan vasaras sezonā, bet tā nav patiesība. Universālās riepas rekomendējam tiem pircējiem, kuri ziemas periodā brauc maz, lēni un ļoti uzmanīgi, jo lielākā daļa šo riepu īpašību ir pielīdzināmas vasaras riepām. Šo produktu var identificēt pēc speciālā apzīmējuma uz riepas sānu malas: AW (Any Weather – jebkuros laika apstākļos) vai AS (All Seasons – visi sezoni).

Riepas ar radzēm, mīksto un cieto sastāvu, universālās riepas var būt ar atšķirīgu protektora tipu, kas dažādos apstākļos ietekmē riepas īpašības.

Klasisks un sen zināms protektora zīmējums – simetrisks. Tam piemīt vidējās pakāpes saķeres īpašības uz sausa seguma, pagriezienos. Riepas ar simetrisku protektora zīmējumu ir daudz klusākas. Saķeres īpašības uz slapja ceļa ir apmierinošas.

Riepām ar orientētu (norādītu kustības virzienu) protektora zīmējumu piemīt labāks ūdens un slapja sniega izspiešanas efekts. Viņas ir pietiekami stabilas lielos ātrumos. Runājot par trūkumiem, var piebilst, ka riepas ar šāda tipa protektoru pārāk skaļas uz ceļa un nevienmērīgi nodilst, bet biežāk nevienmērīgs nodilums ir atkarīgs no auto piekares elementiem un pārāk agresīva braukšanas stila.

Nesen parādījās riepas ar asimetrisku protektora zīmējumu. Viens no šāda veida riepu priekšrocībām – minimālais troksnis. Šis protektora tips ir izveidots tā, lai riepām būtu ļoti laba saķere ar ceļu. Tas ietekmē riepas vienmērīgu nodilumu un stabilitāti līkumos. No vājām pusēm var minēt to, ka asimetriskas riepas sliktāk izvada ūdeni.

Lasīt vairāk

Riepas apzīmējumi
Riepas informācijas nolasīšana.
Mīts vai patiesība?
Populāri mīti par riepām.
Kā uzzināt riepu izmērus?
Riepu izmēri, kuri ir piemēroti konkrētam auto, kā arī ieteicamais spiediens riepās, parasti tiek norādīti uz durvju iekšējās malas vai uz bākas vāka.